Senin, 23 November 2015

Enam Punca biasa bengkak Fingers

Enam Punca biasa bengkak Fingers

Saya masih ingat hari bapa saya terpaksa mempunyai potong cincin perkahwinan dari jarinya. Saya mesti mempunyai kira-kira empat, dan ia adalah satu proses yang menarik dan menakutkan. Punca? Penambahan berat badan dalam hal ini, tetapi ia yang tidak adalah satu-satunya keadaan yang boleh menyebabkan masalah ini.

Arthritis: Semua bentuk arthritis boleh menyebabkan bengkak di jari, walaupun reumatoid dan osteoartritis lebih cenderung. Ubat penahan sakit dan ubat-ubatan anti-radang boleh membantu. Pelepasan topikal boleh datang dari capsaicin, yang boleh mematikan isyarat sakit ke otak anda. An pengekstrakan kulit pokok willow dan Gotu kola juga boleh membantu, walaupun mengelakkan willow jika anda alah kepada aspirin atau mempunyai gout.

Terowong Karpal: Walaupun ini adalah terutamanya isu pergelangan tangan, keadaan ini boleh menyebabkan keradangan dan sakit di jari. Jika ia ditangkap cukup awal, ia mungkin boleh jadi untuk mengelakkan pembedahan. Rawatan yang sama seperti arthritis mungkin akan disyorkan, bersama-sama dengan berehat tangan dan ais. Pendakap A boleh sangat berguna, juga.

Jangkitan: Ini boleh disebabkan oleh luka, tetapi itu bukan satu-satunya cara jangkitan boleh berkembang pada jari anda. Kuku menggigit telah diketahui menyebabkan jangkitan yang serius dan boleh mendapatkan cukup buruk untuk menghendaki pemotongan. Anda mungkin akan menerima antibiotik dari doktor, dan ubat-ubatan anti-radang atau herba mungkin berguna. Willow adalah pilihan yang baik, tetapi tidak boleh digunakan oleh kanak-kanak di bawah lapan belas tahun. Makanan tambahan bawang putih dan lukisan ejen seperti baking soda boleh memberi manfaat juga.

Kecederaan: Breaks, luka dan terseliuh semua boleh menyebabkan masalah dalam jari. RICE adalah salah satu perkara yang doktor mungkin mencadangkan untuk membantu di sini. Yang bermaksud rehat, ais, mampatan dan ketinggian. Ubat penahan sakit boleh berguna di sini, tetapi berhati-hati dengan rawatan topikal pada luka. Sesetengah daripada mereka boleh menyebabkan kesakitan lebih berbanding penyelesaian.

Kehamilan: Banyak perkara yang boleh membengkak semasa mengandung, termasuk jari anda. Ia mungkin idea yang baik untuk menyebut ini dengan doktor anda kerana ia mungkin tanda-tanda pra-eklampsia atau toxemia. Keadaan ini memerlukan campur tangan perubatan dengan segera.

Berat Badan: Seperti yang dinyatakan di atas, ini boleh membuat jari anda lebih besar, walaupun tidak semestinya bengkak. Jika anda kelebihan berat badan, keradangan adalah lebih mungkin. Dalam hal ini, ia adalah idea yang baik untuk menjaga cincin anda dalam fikiran. Ramai orang jarang atau tidak pernah mengeluarkan cincin perkahwinan mereka selepas majlis itu. Jika berat badan yang cukup ia mendapat, ini boleh menjadi masalah sebenar dan berpotensi merosakkan jari manis anda. Jika anda perasan berat badan, menyemak cincin pada setiap hari untuk memastikan anda selamat boleh mengeluarkannya untuk saiz semula.

Seperti yang anda lihat, untuk mengetahui keradangan apa yang menyebabkan boleh menjadi penting. Apabila anda mempunyai diagnosis, pastikan anda berbincang dengan doktor anda mengenai makanan tambahan herba yang anda hendak gunakan dalam merawat ia. Doktor boleh memberitahu anda jika terdapat sebarang interaksi yang berbahaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar